130 de oameni cercetati, 80 de acuzati, niciun prejudiciu rezultat in urma
vanzarii pe nimic a 16 nave. Dosarul „Flota” intra in galeria marilor fraude
economice ale sfarsitului de secol XX. Era perioada in care Romania a iesit din
„epoca de aur” si a intrat in „epoca tepelor”. „Financiarul” va propune in
fiecare saptamana
cate un dosar celebru, cu „autor necunoscut”. Astazi, despre cum au disparut „fara urma” 286 de nave.
cate un dosar celebru, cu „autor necunoscut”. Astazi, despre cum au disparut „fara urma” 286 de nave.
Odata, demult, Romania „inventa” exploatarea la scara indus- triala a
petrolului, nascocea primul avion cu reactie sau era intre primele trei tari
care utilizau laserul in industrie. Ei bine, am fost mai mult decat atat, vorba
poetului in viata – am avut si a noua flota maritima (comerciala) a lumii. O
tempora, o mores…
La ora actuala, din toata flota romaneasca nu mai exista decat un munte de dosare penale care pluteste prin tribunalele patriei.
La ora actuala, din toata flota romaneasca nu mai exista decat un munte de dosare penale care pluteste prin tribunalele patriei.
Prea multe nave
Revolutia din decembrie 1989, sau cum vreti sa-i spuneti, ne-a prins cu 286
de nave in stare de functionare, toate aflate in dotarea flotei maritime
comerciale. Ele se aflau in administrarea fostei intreprinderi de stat Navrom
Constanta. Asa cum am mai spus, dar ar fi bine s-o repetam de mai multe ori pe
parcursul acestui material, in topul mondial al flotelor comerciale Romania ocupa
atunci locul 9.
Insa o minte luminata s-a gandit ca o asemenea armada era de neconceput si greu de condus, asa ca, la data de 15 mai 1990, intreprinderea de stat a fost sparta in trei companii: Navrom, Romline si Petromin. Dintre acestea, Petromin a primit 89 de nave de cel mai mare tonaj, devenind segmentul strategic al flotei comerciale. Director general al companiei a fost numit Calin Marinescu, zis „Sogunul”. Trebuie spus ca, din cele 286 de nave, cel putin 90 se aflau in diferite stadii de degradare, scoaterea lor din uz fiind mai mult decat recomandata. Raman, totusi, mai mult de 190 de nave maritime bune si foarte bune care au disparut fara urma.
Insa o minte luminata s-a gandit ca o asemenea armada era de neconceput si greu de condus, asa ca, la data de 15 mai 1990, intreprinderea de stat a fost sparta in trei companii: Navrom, Romline si Petromin. Dintre acestea, Petromin a primit 89 de nave de cel mai mare tonaj, devenind segmentul strategic al flotei comerciale. Director general al companiei a fost numit Calin Marinescu, zis „Sogunul”. Trebuie spus ca, din cele 286 de nave, cel putin 90 se aflau in diferite stadii de degradare, scoaterea lor din uz fiind mai mult decat recomandata. Raman, totusi, mai mult de 190 de nave maritime bune si foarte bune care au disparut fara urma.
Fructul pasiunii
Pentru ca
avea vapoare mai multe si mai bune, Petromin a starnit, la vremea ei, dorintele
multor afaceristi, din tara si din strainatate. Si, asa cum se intampla cu
orice lucru de care trage toata lumea, din compania in cauza s-a ales praful,
in doar opt ani. Rand pe rand au disparut toate navele – unele vandute pe un
dolar, altele sechestrate prin porturile lumii in contul unor datorii
neachitate. Sigur, va tot intrebati de ani buni, ca si in alte cazuri, cine
sunt vinovatii.
A existat si o ancheta penala, menita a face lumina in toata afacerea. S-a finalizat cu un dosar, celebru, „Flota” pe numele lui. Personajul principal era Traian Basescu, in calitatea sa de ministru al transporturilor in momentul in care navele au inceput sa intre in… „Triunghiul Bermudelor”. Nu era singurul suspect, ci a facut „echipa” cu alti 80 de acuzati.
A existat si o ancheta penala, menita a face lumina in toata afacerea. S-a finalizat cu un dosar, celebru, „Flota” pe numele lui. Personajul principal era Traian Basescu, in calitatea sa de ministru al transporturilor in momentul in care navele au inceput sa intre in… „Triunghiul Bermudelor”. Nu era singurul suspect, ci a facut „echipa” cu alti 80 de acuzati.
Dosarul „Flota” asa cum a iesit el pentru prima oara din
„malaxorul” anchetatorilor. Veti vedea ca multe dintre deciziile luate de
oficiali guvernamentali fata de navele romanesti au fost pur si simplu stupide,
asta ca sa ne exprimam gingas. Altele pot fi catalogate drept rau intentionate.
Ramane ca dumneavoastra sa judecati, pentru ca instanta a decis ca nu exista niciun
prejudiciu in toata afacerea.
Retine atentia faptul ca dosarul ce il incrimineaza pe Traian Basescu de „scufundarea” flotei romanesti – cazul Petromin – nu a fost deschis de adversarii politici din PSD, ci de colegi din Partidul Democrat, chiar pe vremea cand Traian Basescu se afla la putere. Instrumentat pentru prima oara in 1999 (procuror general era chiar Mircea Criste, un fost membru PD), dosarul il acuza pe Traian Basescu de faptul ca, in 1991, in calitate de ministru al transporturilor, a semnat celebrul contract de asociere cu firma norvegiana „Klaveness” careia, practic, i-au fost vandute 16 nave maritime cu un dolar bucata. In urma acestui contract, partea romana s-a ales fara nave, dar si cu datorii de aproximativ 20 de milioane de dolari la o banca din Oslo.
Retine atentia faptul ca dosarul ce il incrimineaza pe Traian Basescu de „scufundarea” flotei romanesti – cazul Petromin – nu a fost deschis de adversarii politici din PSD, ci de colegi din Partidul Democrat, chiar pe vremea cand Traian Basescu se afla la putere. Instrumentat pentru prima oara in 1999 (procuror general era chiar Mircea Criste, un fost membru PD), dosarul il acuza pe Traian Basescu de faptul ca, in 1991, in calitate de ministru al transporturilor, a semnat celebrul contract de asociere cu firma norvegiana „Klaveness” careia, practic, i-au fost vandute 16 nave maritime cu un dolar bucata. In urma acestui contract, partea romana s-a ales fara nave, dar si cu datorii de aproximativ 20 de milioane de dolari la o banca din Oslo.
Capetele de acuzare
Acuzatiile
au fost constituite pe baza verificarilor facute de Directia Generala a
Controlului Financiar de Stat la Compania de Navigatie Maritima Petromin SA
Constanta. In dosar sunt consemnate urmatoarele ilegalitati: „In toate
cazurile, infiintarea companiilor din strainatate (ale Petromin – n.r.) nu au
avut aprobarea Guvernului Romaniei asa cum prevad dispozitiile Decretului-lege
nr. 104 din 30 martie 1990.
Documentele de infiintare si functionare a acestor companii au fost aprobate de Basescu Traian – ministrul transporturilor. Navele apartinand Petromin SA Constanta au arborat pavilion liberian tot prin ordin al ministrului transporturilor, incalcandu-se astfel dispozitiile Decretului nr. 443/1972, ramas in vigoare pana la aparitia Ordonantei Guvernului Romaniei nr. 42 din 29 august 1997, cand a fost abrogat in mod expres de guvernarea CDR. Prejudiciul produs Petromin SA Constanta prin managementul necorespunzator in perioada 1991-1999 este estimat la peste 150 de milioane de dolari”.
Documentele de infiintare si functionare a acestor companii au fost aprobate de Basescu Traian – ministrul transporturilor. Navele apartinand Petromin SA Constanta au arborat pavilion liberian tot prin ordin al ministrului transporturilor, incalcandu-se astfel dispozitiile Decretului nr. 443/1972, ramas in vigoare pana la aparitia Ordonantei Guvernului Romaniei nr. 42 din 29 august 1997, cand a fost abrogat in mod expres de guvernarea CDR. Prejudiciul produs Petromin SA Constanta prin managementul necorespunzator in perioada 1991-1999 este estimat la peste 150 de milioane de dolari”.
Falimentul profitabil. Pentru cine?
Petromin a disparut in urma unor decizii menite a o face profitabila. Cel
putin asa au sustinut cei implicati in afacere, in frunte cu Traian Basescu.
Potrivit documentelor de la Parchet, in baza unei note a Ministerului
Transporturilor (fara numar si data), pe 31 martie 1991 s-a stabilit
necesitatea obtinerii unui credit de 45 de milioane de dolari pentru retehnologizarea
a 15 nave apartinand Petromin. Peste nici doua saptamani, pe 11 aprilie, Traian
Basescu, in calitate de ministru al transporturilor, semna la Oslo, impreuna cu
reprezentantii Petromin si ai firmei norvegiene Klaveness, o scrisoare de
intentie prin care se convenea infiintarea unei companii mixte
romano-norvegiene, cu sediul in Liberia, pentru exploatarea a 16 nave
romanesti. Conditia era ca partea norvegiana sa asigure obtinerea acelui credit
de 45 de milioane de dolari necesar retehnologizarii navelor.
Zis si
facut. La data de 14 mai 1991 s-a hotarat infiintarea companiei mixte
Petroklav, cu sediul in Liberia. Ulterior, s-a renuntat la aceasta locatie,
societatea fiind „mutata” in Bahamas, la data de 26 iulie 1991. Toate aceste
demersuri au fost aprobate de ministrul Traian Basescu, fara ca acesta, sustine
Parchetul, sa obtina si aprobarea Guvernului Romaniei, asa cum prevedea
legislatia. De asemenea, navele din respectivele companii, care apartineau
Petromin, au arborat pavilion liberian tot prin ordin al ministrului Basescu,
desi dispozitiile in vigoare la acea vreme interziceau acest lucru.
Managementul era incredintat prin contract firmei Klavenes”. In schimb,
norvegienii s-au tinut de cuvant, au obtinut de la Christiania Bank din Oslo
doua credite in valoare de 45 si, respectiv, 64 de milioane de dolari,
imprumuturi garantate cu navele romanesti. Si pentru ca activitatea era asa de
profitabila, pana in 1999, pentru a plati ratele creditului total de 109
milioane de dolari, au fost vandute zece din cele 16 nave cu care Petromin s-a
asociat cu partenerul norvegian. Insa ghinion, mai ramasesera de platit 20 de
milioane de dolari. Asa ca si celelalte sase nave s-au aflat in situatia de a
fi arestate si vandute pentru ipoteca facuta de Christiania Bank. Potrivit
datelor din dosarul „Flota”, compania Petromin nu a incasat niciun dolar din
milioanele realizate de firma mixta romano-norvegiana in toata perioada
1991-1999. Iar ca tot circul sa fie complet, s-a descoperit ca in firma mixta
constituita cu norvegienii, Traian Basescu a figurat ca director cand era si
ministru al transporturilor.
„Din shipping nu se castiga. Se pierde”
Traian
Basescu a sustinut intotdeauna ca navele implicate in contractul cu firma
Klaveness au fost vandute formal cu un dolar catre o firma straina la care
asociat unic era Petromin, pentru ca era obligatoriu acest lucru, deoarece o
parte din nave reprezentau garantii suplimentare la creditul de 49 de milioane
de dolari (desi in dosar figureaza un credit de 45 de mil. de dolari – n.r.).
Niciodata nu a avut intentia de a instraina navele, iar dovada cea mai buna
era, in viziunea actualului presedinte, faptul ca ele au ramas in inventarul
Petromin, cu cheltuieli de amortisment. Vizavi de faptul ca s-a incredintat
managementul unei alte firme nu pare a fi nicio problema pentru anchetatori
atat timp cat firma romaneasca avea 50% din actiuni. Ramane insa o intrebare,
daca era asa de bun contractul incheiat cu Klaveness, de ce Romania si-a
pierdut navele si a ramas si cu datorii externe foarte mari? In urma cu aproape
cinci ani (mai 2003), Traian Basescu declara presei ca „din shipping nu se
castiga. Se pierde. Asta am aflat-o in 1995 de la norvegieni, cand am castigat
o bursa si m-am specializat acolo. Eram si parlamentar, dar mergeam si la
scoala. Ca sa faci bani cu nave trebuie sa stii cand sa le cumperi si cand sa
le vinzi. Noi n-am avut asa o flota puternica si buna, cum se sustine. Era
uzata sau prost facuta, pentru ca Ceausescu, in ultimii zece ani, a tinut
mortis sa faca toate piesele in Romania. Nu au fost scoase la vanzare de frica,
sa nu se aleaga cu dosar penal. Eu, ca ministru, nu puteam sa ma ocup de asa
ceva. De astfel de lucruri trebuiau sa se ocupe Consiliul Imputernicitilor
Statului si, din 1992, FPS-ul. Nu am fost directorul firmei mixte cu
norvegienii, am fost presedintele onorific al consiliului de administratie.
Pentru o astfel de functie onorifica nu esti platit. Eu n-am fost platit de
norvegieni. Am auzit ca mi-au cautat si conturi in strainatate. N-au gasit, ca
n-au ce sa gaseasca. Totul este politic. Au incercat si in 1993, a incercat si
Emil Constantinescu sa ma infunde. Acum se incearca din nou. Am mai auzit ca au
pus un expert – Nicu Oprea – sa faca asta, pentru ca el avea un dosar penal.
Acum, acest Oprea nu mai este in tara. A facut expertiza si a fost lasat sa
plece. Asa am auzit. Nu sunt vinovat si nici nu ma intimideaza cu dosarul lor”.
Traian
Basescu a fost sau nu vinovat, asta nu o vom afla niciodata. La un moment dat
insa, a scapat o pista foarte interesanta catre anchetatori. El a declarat ca
navele cele mai bune din contractul cu Klaveness au ajuns la un membru PSD si
la un taranist. „S-au batut pentru ele. Ei le-au cumparat”, declara Traian Basescu.
Niciuna dintre institutiile statului nu a mers pe aceasta idee, a gasirii „corpului delict”. Surse politice ne-au confirmat insa partial declaratiile din urma cu cinci ani, facute de actualul presedinte. Cel putin 25 dintre navele Petromin apartin unor armatori romani, acum importanti oameni de afaceri in judetul Constanta.
Concluzia este una trista pentru noi, hilara pentru cineva „din afara”. Aproape 300 de nave au disparut, dar nimeni nu este vinovat. Nu exista prejudiciu, nu exista fapta penala. Pentru amuzamentul dumneavoastra sa va pomenim despre cazul unui sef de serviciu la Navrom, acuzat de abuz in serviciu, fals intelectual si uz de fals. In timp ce era cercetat penal a reusit performanta sa devina… director economic la Penitenciarul Poarta Alba, cu gradul de maior. Justitia romana poate fi mandra ca, asemenea savantilor care au cutreierat Triunghiul Bermudelor, a emis doar teorii judiciare. Lipseste doar ipoteza extraterestrilor si a portii catre o alta lume…
Niciuna dintre institutiile statului nu a mers pe aceasta idee, a gasirii „corpului delict”. Surse politice ne-au confirmat insa partial declaratiile din urma cu cinci ani, facute de actualul presedinte. Cel putin 25 dintre navele Petromin apartin unor armatori romani, acum importanti oameni de afaceri in judetul Constanta.
Concluzia este una trista pentru noi, hilara pentru cineva „din afara”. Aproape 300 de nave au disparut, dar nimeni nu este vinovat. Nu exista prejudiciu, nu exista fapta penala. Pentru amuzamentul dumneavoastra sa va pomenim despre cazul unui sef de serviciu la Navrom, acuzat de abuz in serviciu, fals intelectual si uz de fals. In timp ce era cercetat penal a reusit performanta sa devina… director economic la Penitenciarul Poarta Alba, cu gradul de maior. Justitia romana poate fi mandra ca, asemenea savantilor care au cutreierat Triunghiul Bermudelor, a emis doar teorii judiciare. Lipseste doar ipoteza extraterestrilor si a portii catre o alta lume…
Romline si
Navrom, giranti pentru SRL-uri
Companiile
nationale maritime Romline si Navrom au fost mult timp si principalii datornici
aflati pe lista Agentiei pentru Valorificarea Activelor Bancare (AVAB) care
preluase problemele Bancorex. Astfel s-a ajuns si la declansarea falimentului celor
doua companii pentru a se putea recupera sume cat mai mari prin arestarea si
executarea navelor care umblau hai-hui pe oceanele lumii. Romline si Navrom au
avut calitatea de codebitor pentru un mare numar dintre creditele luate de diverse firme de la Bancorex. De exemplu,
Navrom a garantat cu nave proprii creditele obtinute de 27 de societati
private, iar pentru 11 companii private a preluat integral datoriile rezultate
din creditele luate de la Bancorex.
Si Romline a garantat cu navele proprii creditele obtinute de sase companii private de shipping, pentru trei dintre acestea preluand integral datoriile rezultate din conventii de credit incheiate cu Bancorex. De altfel, multe credite au fost luate de la Bancorex de niste SRL-uri ce aveau denumirea „shipping” in coada, dar care nu aveau flota proprie, ci foloseau nave inchiriate.
Si Romline a garantat cu navele proprii creditele obtinute de sase companii private de shipping, pentru trei dintre acestea preluand integral datoriile rezultate din conventii de credit incheiate cu Bancorex. De altfel, multe credite au fost luate de la Bancorex de niste SRL-uri ce aveau denumirea „shipping” in coada, dar care nu aveau flota proprie, ci foloseau nave inchiriate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu